Alla inlägg under mars 2015

Av Anita Ahlström - 6 mars 2015 14:37

Vår dammsugare har strejkat ganska länge. Motorn blir varm och det luktar illa och efter en liten stund lägger den av helt. Man kan ju ta det som intäkt för att slippa städa - men till slut håller det inte längre. Dammtussarna hoppar omkring och det är katthår på möblerna. Alltså idag har jag köpt en ny. Jag byter Elektrolux mot en Siemens. Troligtvis blir jag på lika dåligt humör av båda märkena. Jag slår på dammsugaren och efter ett par minuter har jag förvandlats till ett monster. Ilsken och sur och irriterad på allt. Därför fick jag i födelsedagspresent av Arne när jag fyllde 59 år att han skulle ta hand om dammsugaren i framtiden. Det löftet har han hållit ända tills hälsan gjorde att han inte orkade längre. Då skaffade vi hushållsnära tjänster med Rutavdrag. Det funkar jättebra och numera städar jag bara vårt sovrum (det räcker) eftersom Arne har sovrummet som egen zon när tjejerna är här och städar. Tack för Rutavdraget som ger oss "vit" städhjälp till en rimlig kostnad.

Av Anita Ahlström - 6 mars 2015 10:51

Jag glömde min blogg igår!!! Första gången sen första januari. Men igår blev det premiär på att vila middag ute i solen i uterummet. Jag tog en slummer på soffan. Varmt och skönt i solen. På eftermiddagen var jag på Arken Zoo och fick hjälp av Trimmis-Mia att klippa Ior. Han skötte sig bra men när hon skulle klippa klorna på framtassarna satt vi på munkorg och han skrek i högan sky och kastade sig fram och tillbaka. Mia och hennes assistent var fantastiska. Försökte lugna honom medan de höll honom i ett stadigt grepp. Så småningom lyckades dom klippa klorna. Men människorna som var i affären utanför måste ha trott att vi höll på att ha ihjäl hunden som han vrålade. Känns skönt att det är över och jag fick stort förtroende för på vilket sätt dom behandlade Ior. Annars känner jag av "fettsuget" och har vissa abstinensbesvär men så fort jag ska resa mig och känner av smärtan i knäna blir jag motiverad. Jag fick ett gott skratt igår. Arne satt i sin stol framför TV:n och jag kom med ett papper i handen. Han undrade om pappret var till honom och jag frågade om han väntade på något papper. " Nej men jag trodde att du kanske kom med parkeringsböter??? Eftersom jag har suttit så länge i TV-stolen" Han har i alla fall sin humor i behåll. :-)

Av Anita Ahlström - 4 mars 2015 14:42

Demokrati - det är svårt det! Dom styrande i Enköpings kommun 2014 fattade ett antal beslut ex.vis simhall, parkeringshus och om vår campingplats. Helt klart fick dom bakläxa av medborgarna som på valdagen röstade fram en annan majoritet. Redan innan den nya majoriteten tillträdde fick dom kritik av motståndarna för att dom ingenting gjorde. Idag har den samlade oppositionen anklagat den nya majoriteten för att dom "river upp fattade beslut". Jag kan ingenting annat tycka, än "surt sa räven om rönnbären". Naturligtvis måste den nya majoriteten vända på alla stenar och se vad som bättre stämmer överens med invånarnas önskemål än tidigare beslut. Egentligen handlar det inte om partipolitik utan mera om lyhördhet för framförda önskemål enligt min bedömning. Sen kan man ju inte ha synpunkter på den politiska miljön och samarbetet i Kommunhuset utan att vara involverad. Men min förhoppning är att dom folkvalda i kommunen på ett ansvarsfullt och ekonomiskt sätt styr verksamheten framåt utifrån väljarnas förtroende för 2015 och fyra år framåt. 

Av Anita Ahlström - 3 mars 2015 15:16

Nu är det metrologisk vår men inte är det särskilt vårlikt ute. Snöblandat regn och snålblåst. Men det finns som bekant inte fel väder utan bara fel kläder. På med vinterkappan och gå på stadspromenad med Ior. Skjutsade mannen till lasarettet för kontroll. Det behövs en pigg chaufför - inte en parkeringsplats så långt ögat nådde. Jag fick släppa av Arne och åka runt till Rehabingången och ställa bilen. Dessutom kom vi precis när det skett en trafikolycka vid utfarten från sjukhuset. Efter en stund kom både polis och ambulans. Det var ju nära för ambulansen i alla fall. Efter läkarbesöket åkte jag på mitt första VV-möte. Går att jämföra med AA-möten. En jättesmal hurtig konsulent talade om hur vi reagerar som strutsar när vi äter fel mat. Vi sticker huvudet i sanden och låtsas inte om att vi äter fel saker. Hon konstaterade att dom enda vi lurade var oss själva. På dom senaste 20 åren har mycket hänt. Viktprogrammet går mera ut från individen och det finns många olika alternativa lösningar. Men alla är lika fettsnåla!!! Och det ju det som är mitt problem!!! Jag älskar fett i alla former och äter gärna lassvis med ostskivor - helst 31% fett. Men nu är det slut??? Nu ska jag börja äta frukt och grönt. Hoppas jag kommer att märka förändringen till det bättre. 

Av Anita Ahlström - 2 mars 2015 16:15

I morse klev jag på vågen. Jag hoppas den är felaktig! (Den visade fyra kilo för lite för en månad sedan) men i alla fall tänkte jag på min farmor som hade samma kroppskonstitution som jag har. Hon hävdade att hennes våg hade rostat på 80 kilo och vi skrattade åt henne. Men i morse visade min våg 80,3 kilo. Jag har vägt 84 en gång i tiden men det var nog tjugo år sedan. Jag brukar ligga mellan 72-78 och behöver naturligtvis väga under 70 kg. När jag kollar mitt BMI så får jag veta att jag inte bara är tjock utan fet. Jag vankade fram och tillbaka i huset för att smälta informationen i en kvart och sen gick jag in på internet och kollade. Efter en kort betänketid blev jag medlem i Viktväktarna för 590 kronor under 3 månader Läste också att på tisdagar har dom invägning och medlemsmöte i Enköping. Än har jag inte ångrat mig och det har i alla fall gått åtta timmar. :-) 

Av Anita Ahlström - 1 mars 2015 13:16

Marinerade marockanska bönor. Vita bönor, soltorkade tomater, mynta och en sjusärdeles massa kryddor blev en spännande och jättegod förrätt/bufférätt. Dessutom har jag bemödat mig och tagit ett foto på anrättningen. Idag har solen varit framme och Ior och jag har tagit en skogspromenad. Man slipper blåsten när man går i skogen. Jätteskönt. Dessutom har jag prövat Arnes gamla piller (från 2003) som han fick av doktorn när han hade ont i höften. Dom har hjälpt mig med mina knän tycker jag. Det utesluter ju inte att jag behöver hjälpa mina knän så dom inte behöver lyfta så många kilon när jag skall resa mig från en låg sittplats. I går kväll åkte en av mina favoriter ut ur Melodifestivalen. Jag hejade på Caroline Wennergren med "Black swan". Hon sjöng som Whitney Houston tyckte jag. Men det räckte inte! Jag röstade inte heller så jag kan inte gräma mig. Efter att ha druckit massor med C-vitaminrik juice var jag klarvaken när det var dags att sova. Löste DN:s fredagskryss om Nordpolen med lite hjälp av google och internet. Toppen att kunna ligga i sängen och använda telefonen som en uppslagsbok. Jag lärde mig lite nytt om historia och geografi.

 


Ovido - Quiz & Flashcards