Alla inlägg under mars 2015

Av Anita Ahlström - 30 mars 2015 16:45

Tidigt i morse kom Lovisa med Loke och Dante som skall vara hos oss under påsklovet. Det är fantastiskt att se hur snälla dom är mot varandra och hur bra dom leker. Direkt i morse började dom leka med bilar på hallgolvet. Men det skulle jag inte ha skrivit för just nu gråter Dante floder. Jag trodde att han gjort illa sig men storebror förklarade att gråten berodde på att han förlorat ett racerlopp. Som sagt - han är inte så bra på att förlora. Båda barnen var med mig när vi skulle starta bridgemateanvändningen på Kryddan. Dom hjälpte till och skötte sig utomordentligt bra. Och det bästa var att terminalerna fungerade. Max-mat och hem och spelade kort och mormor sov middag. (Hade en vakennatt i natt). Vi hade gjort en tur in i leksaksaffären och köpte ett nytt Lego som pojkarna hjälps åt med. Skall strax baka våfflor till kvällsmat och sen ska jag gå till sängs samtidigt med barnen.  

Av Anita Ahlström - 29 mars 2015 10:52

Så var det dags igen att "förlora" en timme. Första veckan tänker jag alltid. Klockan är egentligen bara..... Det känns mest på morgnarna. Trots sommartid är vädret inte särskilt välkomnande. Grått och småregnigt - men som Bosse alldeles nyss påpekade att klarar lärkan av att sjunga i det här vädret - kan vi också vara ute.(men vi behöver väl inte sjunga?) Kollade just på Ängsö golfklubb som öppnade sommargreenerna 27 mars och tar 250 kronor i greenfee. Det inger hopp om varmare tider. På bokrean köpte jag en bok om Mindfulness som jag tittat i på eftermiddagen. Där skriver man om "människans lott". Vi har så svårt att leva i stunden och njuta av det som är. I stället låter vi oss ledas av drömmar, förväntningar och illusioner medan vårt verkliga liv går oss förbi. Vi bör "leva i" vår ilska, andning, oro och rädsla. Livet skall levas ögonblick för ögonblick!!! Jag kan bara konstatera att jag ska försöka.

Av Anita Ahlström - 28 mars 2015 18:27

Jag hämtade våra terminaler till bridgemate i förra veckan och på måndag är det tänkt att dom skall användas när vi tävlar på Kryddan. Massor av installationer och inställningar måste till och jag konsulterade naturligtvis Lovisa. Jag tog utrustningen och for till Långtora där vi höll på länge och väl innan allt var klart. Om jag så suttit i flera år skulle jag inte ha klarat av jobbet. Det känns lite frustrerande - men jag kan ju inte reparera husbilen heller. Nu på kvällskvisten har David hjälpt mig att få igång mitt aktivitetsarmband som jag köpte (billigt) för flera månader sedan. Inte heller det har jag klarat att få fart på. Sen gick jag och Ior på var vanliga skogspromenad och jag kunde konstatera att rundan var 1,7 km lång och att jag gått 2.696 steg. Alltid något! Utöver det håller jag på att samla kraft för att fixa bilarna inuti, dammsuga och torka. Jag vill ju imponera på barnbarnen som konstaterat att mormor behöver städa bilarna. Dom kommer ju på måndag.

Av Anita Ahlström - 27 mars 2015 22:09

Det räcker inte med bara fiberkabel. Det måste också finnas apparatur som tar emot signalen. Vi har haft bekymmer det senaste dygnet och jag skjutsade David till Net on Net i Västerås ikväll för att köpa nytt nätaggregat. Nu fungerar det igen. Arne sitter i sovrummet och tittar på Sverige som spelar fotboll mot Moldavien. Själv har jag tittat på nyheter, Lets dance och Skavlan. Upprörd är jag över att dom tänker höja bensin- och dieselpriserna. Fortfarande har vi på landet ingen möjlighet att åka kollektivt så det drabbar oss även om vi inte bor i glesbygd. Sen tyckte jag att Skavlan uppträdde oproffsigt mot Jimmie Åkesson. Reportrarna på TV4 har rasat för att dom inte fick ha politiska journalister som intervjuade Åkesson när han kom tillbaka från sjukskrivningen. Dom tyckte att det var galet att han skulle få framträda i en "mysig soffa" hos Skavlan. Journalisterna hotade med att sluta på TV på grund av detta. Egentligen tror jag att det hade blivit en sakligare och justare intervju med kunniga reportrar än Skavlans personligt påhopp. Vad man än tycker om Sverigedemokraternas politik måste man väl visa respekt för en partiledare som kommer till sin första intervju efter sjukskrivning och utbrändhet.

Av Anita Ahlström - 26 mars 2015 16:13

Idag firar Arne och jag 29-årig bröllopsdag. Det påverkar inte vardagslivet men väcker ändå mina tankar och minnen. Vi gifte oss i Lissabon och en 12-årig Lovisa var med oss. Samtidigt golfade vi på Troja golfbana. Vi blev väl mottagna trots att ingen av oss hade officiellt handikapp. Nu har det runnit mycket vatten under broarna sedan dess. Golfintresset har hållt i sig och idag träffade jag mina dam-golf-kompisar och åt lunch på golfklubben. Trots en himla kall vind känns det ändock som om säsongen snart startar. Det skall bli kul att komma igång och jätteroligt att ha en trevlig tjejgrupp att spela tillsammans med varje vecka. Innan lunchen åkte Ior och jag för att träffa Rasmus och hans matte. Rasmus var sjövild och Ior gömde sig bakom mina ben för att komma undan. Vi fick skilja dom åt medan vi drack kaffe och förberedde vårt bridgespel på Långfredagen. Min vänsterarm är stel och öm efter TBE-sprutan som jag tog häromdagen, men det känns ändå skönt att jag kom iväg och vaccinerade mig. Det var dags. Nu ska jag ta ett "stortag" och fixa till vår tekniska utrustning som EPBK investerat i för 37.000 kronor. Det känns spännande och meningsfullt att få vara delaktig i klubbens utveckling. 

Av Anita Ahlström - 25 mars 2015 15:16

Jaha så börjar jag om. Hade just skrivit mitt inlägg och så raderade jag det av misstag. Kul i jul!!! Idag har jag varit och handlat på Lidl, Willys och Coop. Vanligtvis brukar jag tycka att det är roligt att gå i matvaruaffärer men inte nu! Det är en fix idé och ingenting annat. Bara för att jag inte kan köpa wienerbröd, glass och grädde behöver det ju inte vara tråkigt att handla. Nu är det grönsaker och frukt som gäller. (till mig) David äter efter LCHF och det betyder ju att vi måste ha grädde och feta grejer i kylskåpet. Men att avstå från socker det gäller för oss båda. Till lunch värmde jag potatis och lax med groddar i buljong och det smakade gott och jag blev ordentligt mätt. Hos viktväktarna väljer man själv vad man äter. Man får en budget med ett antal propoints per dag och inom dom ska man hålla sig. Jag har 26 pp per dag och ett wienerbröd kostar 12 pp. Två stycken och min dagsranson är slut. Men min målsättning är att äta det jag tycker är gott och äta mindre om det kostar många pp. På vår stadsrundtur gick vi på en promenad Ior och jag och jag försökte (med betoning på försökte) ta en bild av Sov du lilla videung - än så är det vinter. Solen sken men det blåste iskalla vindar. Som fotograf skulle jag aldrig kunna försörja mig.  

Av Anita Ahlström - 24 mars 2015 16:39

Har vi förhoppningar om framtiden. Det var ämnet på vår studiecirkel idag. Diskussionen gick lite trögt och jag vet inte om det var ämnet. Någon sa "jag har inga förhoppningar längre" men sen fastnade vi i att fundera på vad ordet innebär.  Om jag inte har några förhoppningar vad är jag då? Eller räcker det med att vakna varje morgon och nöja sig med den lilla verkligheten. Att äta en god bit mat, promenera en stund eller hålla på med en hobby. Är det åldersbetingat? Minskar våra behov "på riktigt" eller försöker vi anpassa oss inför döden. Inom vetenskapen pratar men om ett salutogent förhållningssätt. De äldre skall ges värdighet, inflytande och känna ett välbefinnande. Är det så? Det är lätt att säga "tulipanaros". Återigen tycker jag att det handlar om fysisk och psykisk hälsa. Det är grunden för vad vi orkar och vill göra. Med sviktande hälsa minskar livslusten och även förhoppningarna. Men mot det står Simonssons teser om att vi glömt ordet förnöjsamhet och att om vi är mer förnöjda (heter det så) så blir vi lyckligare. Faaan vet! i alla fall vet inte jag.

Av Anita Ahlström - 23 mars 2015 19:49

Efter laddning fick jag så småningom igång husbilen igår. For iväg och tänkte åka en ordentlig sväng för att batteriet skulle bli fulladdat. Några 100 meter hemifrån förstod jag att det inte skulle bli någon lång färd. Motorn hackade och gick orent och så fort jag släppte gaspedalen dog motorn???? Inte vet jag vad som hänt. Den fungerade ju häromdagen. Goda råd var dyra. Jag hackade mig fram till Mekonomen med kopplingen nedtryckt när jag skulle bromsa och minska farten och samtidigt gasade jag för att bilen inte skulle stanna. Lade nycklarna i deras inkast och ringde till sonen som fick komma med sin Epatraktor och hämta mig. I morse ringde jag verkstaden och undrade om dom hittat en husbil utanför dörren. Dom skulle kolla och ringa mig - men ännu har jag inte hört något. Har spelat på Kryddan idag och även haft ett sammanträde där vi beslutade att köpa 20 bridgemate för 37.000 kronor. Jag använde mitt kreditkort när jag beställde och betalade. Himla bra när banken sedan ringde på eftermiddagen för att kolla att det verkligen var jag som hade skickat en så stor summa pengar. Känns bra att dom har koll.

Skapa flashcards