Alla inlägg den 19 mars 2015

Av Anita Ahlström - 19 mars 2015 12:23

Igår pratade jag mycket och länge med 5-åringen om att ta ansvar för vad man gör. Han hade tillsammans med en ett år äldre dagiskompis förstört 8 st legoplattor. Berättelsen utgick ifrån att kompisen hade föreslagit hur dom skulle göra. Om man satt sig på plattorna gick dom att böja och sprack på mitten. Dante sa att han hade haft sönder 3 st och kompisen 5 st. Jag valde att tro honom och förklarade att hans ansvar var då att se till att återlämna 3 plattor till dagis. Hade han några hemma? Hur mycket pengar hade han? Efter diskussion fick vi köpa 3 plattor på leksaksaffären. Ock vi var överens om att nu när han fyllt 5 år var han så stor att han kunde säga till kompisarna vad man fick göra och vad man inte fick. Han är en ganska bestämd ung man så jag tror att det kan funka. Jag tror på att barn tar ansvar bara vi vuxna ger dom det. Just nu har jag gjort en ugnsplåt full med grönsaker som jag hällt lite buljong över och "gräddat" i 30 min. Jag måste också ta ansvar för vad jag stoppar i mig. Inte bara korv och ost och feta såser. Förresten smakade det ganska gott!!!!

Ovido - Quiz & Flashcards