Alla inlägg under oktober 2018

Av Anita Ahlström - 27 oktober 2018 10:33

Tänk att det gått en vecka sedan jag skrev i min blogg. Det har varit brittsommar med ljumma vindar i veckan men idag är det vinter och snöstorm i södra Sverige. Här blåser det jättekallt. Lovisa och Dante kom i morse för att hjälpa mig med ved till kaminen. Gamla staketstolpar som dom kapar och staplar. Samtidigt ska dom hämta gräsklipparen så att vi får in Davids elbil i garaget. Annars har veckan bestått av mycket bridge.Söndag Enköpingsserien med Thomas, måndagfm tävlingsledare, tisdag dagbridge med Barbro, tisdagskväll med Ingrid H (bridge?) torsdagsbridge med Margareta och igårkväll dambridge hemma hos Mira. Om en stund ska jag vara tävlingsledare och spela KM-mix med Kent. Trots all tid som gått åt till bridgen har jag också hunnit med att besöka fysioterapeuten för mitt knä som han utan att titta på förklarade att det var artros! Sen har jag varit hos optiker och köpt nya glasögon. Som vanligt har jag skjutsat barnbarn. Denna vecka även hjälpt Gustav som lämnade sin bil på verkstad och behövde skjuts hem till Långtora. Måndag och onsdag hämtade jag Loke i skolan och fick tillfälle att umgås med honom innan jag sen skjutsade honom till handbollsträningen. Efter träningen  hämtade jag honom och skjutsade honom hem till pappa i Säva norr om Örsundsbro. Igår fredag hämtade jag båda barnen i skolan och åkte med dom till Långtora innan jag åkte till Mira. I onsdags hämtade jag Davids bil från verkstaden i Västerås. Dom hjälpte mig att få på bilen på min lilla släpkärra och sen körde jag 70 km i timmen hem. Allt gick bra. David har varit hemma med halsont och feber from tisdag.  På nätterna när jag lyssnat på Vaken har jag fått en del tankar om vardagsrasism men det skriver jag om en annan dag.

Av Anita Ahlström - 20 oktober 2018 17:00

Först måste jag kommentera torsdagskvällen. Bitte och jag spelade tillsammans med Robin och Johan i vårt silverlag i Enaserien. Vi mötte dom som vann förra säsongen ABB Västerås och lyckades spela oavgjort. Kändes som en seger. Nu ligger vi bara näst sist. I fredags hämtade vi Davids moped som var reparerad och klar. Sen hämtade jag Karin och Britt för färd till dambridge hos Anette. Hon hade gjort hemmalagade sushi som var jättegoda. Sen en asiatisk kycklingrätt. Till kaffet åt vi en kladdkaka med nötter. Eva-Lena la upp till mig så sen mådde jag pyton. Alldeles för mycket!!!! Och inte tyckte jag att jag kunde lämna på tallriken. Gammal dålig ovana - hellre sjukligt mätt än lämna mat. Hemma 0.30 och sov gott till halv tio- Åkte direkt till Trögdshemmet för att hälsa på Arne. Han hade precis vaknat och personalen höll på att raka honom. Han var vid gott mod och när vi pratat en stund tyckte han att andra människor måste vara avundsjuka på oss som hade det så bra. Det värmer mitt hjärta att höra honom säga så. Sen till stan och lämnade tillbaka ett par skor som jag köpte igår till David. Han fick bara i stortån i skon. Sen åkte jag till Kromsta lanthandel som hade "marknad". Jag konstaterade att det var lite trist att inte ha någon att göra grejer tillsammans med - men så tänkte jag "skit samma". Jag klarar mig själv. Handlade kryddor, kött och en liten skjärtlapp i fårskinn som jag ska sitta på i bilen. Hem och åt och sov middag!! Om en stund ska jag hämta Bosse för att åka till Curt och Gunilla på middag. 

Av Anita Ahlström - 18 oktober 2018 12:25

Man ska ju vara glad över att betala skatt, men sjutton heller. Jag har pension och betalar fastighetsskatt för ett halvt hus. Jag har begärt att pensionsmyndigheten skall dra 1000 kronor extra varje månad i skatt men ändock får jag restskatt med över 7000 kronro som ska betalas i början av november. Ändå värre är det för Arne som inte har begärt extraavdrag. Han skall betala 19.775 kronor i restskatt. Hoppas alla som lovar att minska skatten för pensionärer gör något den kommande mandatperioden. Ändock är vi ju lyckligt lottade för vi kan inte kallas "fattigpensionärer". Pengarna räcker till dagliga utgifter och lite till. Jag har möjlighet att vara en ganska generös mormor. Idag har jag bokat ny tid hos sjukgymnasten till nästa vecka. Jag kan inte belasta mitt knä genom att promenera ens kortare sträckor utan att få jätteont. Sen har jag också bokat tid hos optikern. Det var många år sedan jag kollade synen och jag har under åren fått ett antal påminnelser. Men eftersom dom gör reklam om att undersöka min ögonhälsa och tidigt hitta olika synförändringar på grund av ålder eller sjukdom så aktar jag mig för att besöka dom. Min vanliga strutsmentalitet när det gäller fel och brister på min kropp. Nu har dom bra rabatt och jag försöker tänka på att jag ska skaffa nya snygga glasögon. Vi får se hur det går. Spelade bridge med Barbro igår. Stackars henne! Näst sista brickan hade jag placerat mitt huvud någon annanstans än vid bridgebordet. Hoppsan. Man måste skratta åt eländet. Hoppas jag kan skärpa mig ikväll när jag ska spela Ena-Serien med Bitte. Fortsättning fäljer......

Av Anita Ahlström - 16 oktober 2018 20:05

För 3 år sedan när jag skrev i bloggen lyckades jag skriva så gott som varje dag. Även denna gång var min tanke att göra det. Men plötsligt upptäcker jag att det gått flera dagar sedan jag skrev senast. På fredagskvällen kom Bosse och Kalle och åt middag tillsammans med mig. Kalle ville säga hej då på ett tag eftersom han kommer att vara borta nästan ett år. Han flyger tidigt måndagmorgon till USA för träning och sen till Singapore. Jag gjorde biff som jag bultade ut och stekte massor av lök till. Kokade också potatis så Kalle inte skulle glömma hur hederlig svensk kokt potatis smakar. På lördagen åkte David moped till verkstaden i Lillkyrka samtidigt som jag hälsade på Arne. Jag försöker verkligen leva med i hans verklighet eftersom han inte mår bra av att jag försöker påminna honom om livet innan demensen. Han skulle åka på sammanträde och var orolig över sin klädsel. Jag förklarade för honom att han var fint klädd. (T-shirt och mysbyxor). Haltade runt lite med Ior med ett tjockt svullet knä som ömmade som sjutton. På söndagen låg jag länge i sängen. Inte så stor lust att gå upp. Jättefint väder och fantastiskt varmt för årstiden. 15-18 grader. På kvällen for jag till Boglösa kyrka på tacksägelsemässa. En skön stund som till och med vände min oro över framtiden till tacksamhet för varje dag. Just nu sover jag 4 tim - vaken 2 tim och sover 2 tim varje natt, men det gör ju inte så mycket för jag kan ju vila på dagarna. Måndagmorgon skjutsade David till skolan. Till Eriksgatan på trivselbridge och sedan hämtade jag Loke och Dante och for till Långtora. Där sov jag middag på soffan när Eva-Lena ringde och frågade om jag ville spela på kvällen. Jag tackade ja och David fick åka taxi hem från stan kl 19.30 På kvällen gratulerade jag Ulrika på facebook till kommunalrådsposten i Enköping. Tisdagmorgon - till Hummelsta till 9 och sen hem och bokade besiktning för husbilen. Fick tid samma dag kl 17.45 Fantastiskt. Efter att ha hämtat Dante 13.00 och Loke 15.30 for jag hem och tog husbilen och hämtade David som följde med till besiktningen och promenerade med Ior. Det är läskigt att köra in på rampen på besiktningen. Ett stort hål i mitten. Men killarna som jobbar där på OPUS är jättetrevliga och det känns verkligen bra att husbilen gick igenom utan några anmärkningar. På kvällen ringde Lillemor och behövde datastöd. Hade missat att föra in ett par. Jag skyndade mig in till stan och hjälpte till. Lite trassligt även för mig som tycker att jag är van. Åt gulaschsoppa när jag kom hem och gick isäng tidigt. Sömnen i natt var enligt min smarta klocka 4 tim+1.5 tim. Men mitt knä är lite bättre. Jag försöker gå som vanligt. Vi får se om det håller.

Av Anita Ahlström - 12 oktober 2018 22:17

Igår kom David hem frånjobbet och berättade att mopeden läckte olja ellerbensin. Elbilen är fortfarande i Västerås för reparation. Så imorseskjutsade jag honom till stan för att ta bussen tillHummelsa.Hemoch drack kaffeoch sedan åkte jag tillSäva och hämtadeLoke som var ledig frånskolanidag och skulle tillmamma. Vilket dåligt mellanslag på min gamla dator där jag sitter och skriver.Till Långtora och sedan till stan. Handlade och hämtadesedan Dante. Han hade sett Lilla Aktuellt och var uppfylld av klimatförändringar. Alla var idioter som flög och åt kött.Jagägnade hela hemresantill att försöka nyanserA Debatten.Jaglyckades inte så bra för hantyckte att det var bättre med dinosaourer på jorden än människor. Hemmatill Lovisa kom hem och sedanhämtadejag David förhemresa till Uppmyrby. Dante förklarade att han längtat efter mormor på pappaveckan. Troligtvis för att hanslipper vara på fritids undermammaveckornadå jag hämtar honom.

Av Anita Ahlström - 11 oktober 2018 18:27

På fm i tisdags ringde Dorthy och frågade om jag ville spela bridge på PRO. Glad över frågan tackade jag ja. Tyckte att jag gjorde ett antal felbedömningar i spelet och gnällde när någon frågade hur det gick. Sen fick vi veta att vi vunnit tävlingen. OBS nu ska jag inte gnälla på bridgen. Hem och hämtade Ior innan jag åkte till Eriksgatan. Lillemor var där och Håkan hade kurs i rummet intilll. Allt gott och väl till näst sista ronden. Då fick en av spelarna ett anfall och ramlade ned på golvet. Läskigt och otäckt. Fick döma 60% till dom par som inte kunde spela färdigt. Jag fick hjälp av en av spelarna som stannade kvar så att jag fick åka hem. Han stannade kvar och ringde efter ambulans. Tack tack säger jag.

Jag kan inte hantera sådans situationer så jag ska försöka få någon annan att ta på sig tävlingsansvaret på tisdagskvällarna. 

Igår hämtade jag Loke. Han stannade en stund och fick hamburgare innan jag skjutsade honom till handbollen. Sen var jag på  Players Inn och träffade mina förvaltningschefskompisar. Jättetrevligt som alltid.  Jag körde och skjutsade hem Arne Wåhlstedt ochHans Hellberg. Kom he 00.15. 

Idag har jag promenerat med Ior runt Coop och sen till Eriksgatan och spelade bridge med Margareta. Lugnt och behagligt. Vi kom över medel. David kom he med mopeden och hade pajat på hemvägen. Elbilen i Västerås fortfarande. Jag ringde igår och dom höll på att provköra den.för att försöka hitta felet. Ikväll kom Kalle och lånade skrivaren. På lördagmorgon åker han till USA för att sedan vara i Asien under det kommande året och underhålla på kryssningar.

Av Anita Ahlström - 9 oktober 2018 11:31

Igår hade jag att välja mellan Inner Wheel och moderaternas kf.möte Jag hade inte avanmält mig till IW så då får man betala 130 kronor. Jag valde att besöka moderaterna istället. Nyfiken på förhandlingarna i kommunen. Dessutom kom kommundirektören på besök och pratade om kommande utmaningar. Intressanta överväganden. Vi får se hur det går. På förmiddagen var det bridge på Eriksgatan. Jag spelade med Ann-Marie som blev stressad av att spela med mig. Jag försökte ändock att på ett snällt sätt lotsa oss i budgivningen. Ann-marie hade en önskan att inte komma sist och det lyckades vi i alla fall med. På morgonen när jag åkte hemifrån larmade jag huset som vanligt. Sen ringde larmföretaget och meddelade att larmet gått. ???? Oj sen kom jag på att städtjejerna skulle komma och städa. Som tur är kan jag laarma av i telefonen så det ordnade sig. Men lite skämmigt.

Av Anita Ahlström - 7 oktober 2018 23:29

Sovit ganska gott men ytligt. Vaknade omkring 9 när David kom in och pratade med Ior. Kokade kaffe och tittade på TV 4 Morgon. Msrianne J ringde och vi bestämde att hon skulle komma ut hit och fika. Hon kommer vid lunchtid och det känns bra att diskutera våra gemensamma erfarenheter av att bli ensamma även om situationerna inte är likartade. Arne lever ju fortfarande även om han har en egen verklighet. På em åkte jag till stan och promeneradeomkring Lidl. Vanliga rutten och jag kunde gå med mitt onda knä - ganska smärtfritt. Sov middag mellan halv fem och halv sju. Alltså är jag inte så trött kl elva på kvällen. Tittat på TV som vanligt och druckit te. Har nu radion på och lyssnar på Stina Vollter.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards