Alla inlägg den 19 februari 2015

Av Anita Ahlström - 19 februari 2015 15:20

Jag som hade ett inlägg i min blogg där jag var kritisk mot allt våld som förekommer i vår tid har nu jag fått min "överman" i Växjö kommun. Dom har beslutat att inte sätta upp ett konstverk på tanten med handväskan som försöker slå en ligist.Dom tyckte statyn var våldsbejakande. En eloge till Sigtuna som tänker sätt upp statyn som en hyllning till "tanten". Själv tycker jag också att det är strongt av den gamla damen som visar på mod och rättrådighet. Visserligen med handväskans hjälp men ändå - att hon törs! Sen tänker jag vidare på tanter. Finns dom idag? Utseendemässigt nej och inte heller som begrepp. Min mammas väninnor var mina tanter. Tant Sissi, tand Gerda m.fl Det var ju en benämning som moster eller faster men till dom man inte hade något släktskap till. Har tanterna försvunnit för att vi säger du till varandra? Idag säger alla du - även barn till vuxna. Jag tror inte att någon kallat mig tant Anita någonsin. Däremot ställer jag upp på benämningen "gumma med keps". Då som bilförare och utan liten handväska.

Ovido - Quiz & Flashcards