Alla inlägg den 6 februari 2015

Av Anita Ahlström - 6 februari 2015 11:25

Jag känner en dubbelhet inför tiggare eller inte tiggare i Sverige. Jag upplever det som förnedrande för dom som tigger och för vårt samhälle som måste ha tiggare på gatorna år 2015. Kan vi inte göra något bättre för de utsatta personerna som sitter med en liten pappermugg framför sig och säger hej till alla som går förbi. I somras när det var jättehett i bilen och jag måste sätta Ior i koppel utanför Lidl betalade jag tiggaren som satt där för att han vaktade hunden åt mig.Det kändes helt OK. Han såg glad och tacksam ut och fick pengar får något han gjorde. Men annars lägger jag inte pengar i pappersmuggarna. Sverige lämnar bistånd till fattiga folk och länder. Det måste väl gå att destinera pengar till speciella grupper i tiggarnas hemländer för att hjälpa på plats så dom inte behöver utsättas för att sitta mitt i vintern och halvvägs frysa ihjäl hos oss. Om inte staten kan - kanske hjälporganisationerna i Sverige kan rikta sina insatser till presumtiva tiggare.

Ovido - Quiz & Flashcards