Alla inlägg den 2 juni 2015

Av Anita Ahlström - 2 juni 2015 09:48

Vitkål - det är nyttigt det - men himmel så besvärligt. Jag vet inte varför jag har ett så komplicerat förhållande till vitkål - men det har jag. Köpte ett stort huvud häromdagen som låg på bänken och började se ledsen/ledset ut. Tog fram matberedaren och körde hela huvudet. Det sprätte och for så hela köket var fullt av vitkål när jag var färdig. Vanligtvis störs jag inte av att det är stökigt och rörigt omkring mig när jag håller på vid spis och diskbänk - men vitkål - usch!!! När vi var yngre och skulle använda vitkål när vi hade gemensam fester (vi systrar) fick alltid Maggan ta sig an vilkålen. Vitkålen är egensinnig - så är det nog - och det har jag svårt att klara. Hur som helst. Av halva huvudet gjorde jag en vitkålssallad med salladslök, morötter, paprika och en massa färska kryddor från mina krukor. (Jag vet ju inte vilka kryddor jag har, men jag blandade alla) Olja/vatten och lite honung kokade jag upp och hällde över salladen. Sen håller den i en vecka i kylskåpet. Och jag fryste även in några påsar. Resten av vitkålen stekte jag tillsammans med köttfärs och champinjoner och kryddade med chipotle och hällde 4%-ig "grädde" över. Tänk vad man kan göra med vitkål!!!!

Ovido - Quiz & Flashcards