Alla inlägg den 27 januari 2015

Av Anita Ahlström - 27 januari 2015 21:34

Vårt ämne idag i studiecirkeln var att diskutera existensiell styrka och kraft. Vad är det egentligen? Vi försökte bryta ner det till vår egen vardag. Var hämtar vi näring och inspiration i svåra situationer. Vi kunde konstatera att vi alla var olika och hade olika tankar om vad som hjälpte oss framåt i livet. Vi snuddade vid åldrandets problematik - att vår tänkta framtid minskade i omfång. Hur orkar vi med dom tankarna. Att prata om dom är ett sätt att bearbeta oro och ängslan. Vi kunde konstatera att vi var förtröstansfulla och att "vi lever på" och försöker hitta våra egna exempel som ger oss hopp i tillvaron. Jag fick hjälp med påpekandet att min hund är min kreativa aktivitet. Konst och musik och vackra saker fungerar ju inte så bra för mig men tillsammans med Ior mår jag bra. Han är min "sjukgymnastik för själen". Mina sporter bridge och golf är andra saker som får mig att må bra (nästan oavsett resultat ha ha). En mysig förmiddag där vi fick tillfälle att dela våra tankar om våra möjligheter och förhoppningar i vardagen.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards